Warsztaty Naprawcze GKW w Bytomiu



Początki Warsztatów Naprawczych GKW w Rozbarku (dzielnica Bytomia) sięgają końca XIX wieku. Wtedy to w roku 1882 powstał pierwszy zakład naprawczy, który dziś już nie istnieje.


Rozwój kolei wąskotorowej następował w szybkim tempie, co wymusiło na ówczesnym dzierżawcy Rudolfie Pringsheimie poczynienie konkretnych inwestycji w nowy kompleks, który sprostałby rosnącemu zapotrzebowaniu na obsługę techniczną posiadanego taboru.
Budowę rozpoczęto w 1898 roku. Nowy kompleks składał się m.in. z przestronnej hali na 25 wagonów, kotłowni, dwóch kuźni z 14 piecami kowalskimi, odlewni oraz tokarni. W reprezentacyjnym budynku biurowym mieściła się administracja oraz zarząd spółki należącej do Rudolfa Pringsheim’a.







Pracę w warsztatach znalazło 150 pracowników. W kompleksie wykonywano bieżące naprawy wagonów oraz naprawy główne lokomotyw parowych, co było niezwykłym osiągnięciem jak na lokalne warunki i wymagało zatrudnienia wysoko wykwalifikowanej kadry.
W 1912 roku zakład rozbudowano i poddano modernizacji. U szczytu świetności GKW obsługujące je warsztaty przy Brzezińskiej były najnowocześniejsze i największe w Europie.
Wydarzenia polityczne z 1922 roku spowodowały, że część sieci GKW znalazła się na terenach Polski a same warsztaty na terenie Niemiec. W związku z tym zakład stanął przed problemem niedostatku taboru do napraw. W tej sytuacji, aby nie dopuścić do masowych zwolnień pracowników, podejmowano prace zastępcze dla kolei normalnotorowych - remontowano m.in. wózki peronowe i produkowano kozły oporowe.









Po roku 1939 dochodzi do scalenia sieci GKW pod zarządem Dyrekcji w Opolu, czego wynikiem jest wzrost eksploatacji taboru wąskotorowego. Na okres ten przypada również znaczna rozbudowa zakładu. Powstają garaże dla samochodów, pomieszczenia dla straży pożarnej czy schron.
Po wojnie warsztaty przechodzą pod zarząd Kierownictwa Wąskotorowych Kolei w Katowicach. Działalność zakładów zostaje przywrócona we wrześniu 1945 roku.
Rekordowe polskie obiekty

















Lata 60-te to trudny okres dla zatrudniających 450 pracowników zakładów. Z powodu regresu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych warsztaty zaczynają podupadać. Przyczyn było kilka, ale jako kluczową wymienia się brak inwestycji DOKP w sieć GKW.
Ostatnia naprawa parowozu w warsztatach odbyła się w 1974 roku. Z końcem lat 80-tych liczba pracowników spadła do 104 osób. W październiku 2001 roku zakończono eksploatację wszystkich kolei wąskotorowych. Rok później majątek kolei wąskotorowej został przejęty przez Urząd Miasta Bytom, a zarządzanie nim powierzono Stowarzyszeniu Miłośników Kolei.
Obecnie dawne Warsztaty Naprawcze GKW pozostają puste, a w ich wnętrzach kontrolę przejmuje powoli natura. Obiekt jest źródłem wielu inspiracji dla artystów - filmowców, fotografów i nie tylko. To właśnie na terenie warsztatów powstawał jeden z klipów znanego słowackiego rapera Rytmusa (Rytmus - Krstny Otec) realizowany przez 9Liter Filmy.








Tekst: http://poznajpolske.onet.pl/slaskie/opuszczone-warsztaty-naprawcze-gornoslaskich-kolei-waskotorowych-w-bytomiu/6349lx